Musím mít EET?

Cílem elektronické evidence tržeb (EET) je mít přehled o přímých platbách, které probíhají mezí zákazníkem a obchodníkem. Tedy o takových finančních transakcí, ve kterých nelze snadno určit odesilatele a příjemce platby. Přímé platby jsou představovány platbou v hotovosti, platební kartou, šekem, směnkou či dnes rozvíjející se platbou v bitcoinech. Právě v takových to případech platby je nutné mít online evidenci tržeb. Pokladní zařízení (osobní počítač, notebook, tablet nebo chytrý telefon s příslušným software či aplikací), které se bude starat o odesílání vystavených účtenkách finanční správě musí minimálně umožňovat odeslání datové zprávy s evidovanou tržbou, přijetí potvrzovací datové zprávy s FIK a vystavení účtenky. Díky tomu, že stát přímo neříká, od kterého dodavatele si máte pokladní zařízení koupit, je na trhu nespočet větších či menších podnikatelů, kteří pokladní zařízení pro EET poskytují.

EET se ovšem netýkají nepřímé platby, tedy takové, u kterých lze doložit finanční správě historii transakcí. Mezi ty patří převod z účtu na účet (vystavení faktury, která je následně zaplacená převodem na účet podnikatele) či platby na dobírku (v případě, kdy například česká pošta pošle obchodníkovi peníze za dobírku na jeho účet). Lze tedy říci, že díky této výjimce, která je v rámci EET nastavena odpadá starost s EET řadě podnikatelů.

Na závěr

Subjekty, které se EET týká jsou jak podnikající fyzické osoby, tak i právnické osoby s podnikatelskou činností. Samotná evidence tržeb je rozdělena do následujících čtyřech fázích.

  • 1. fáze – od 1. prosince 2016 – ubytovací a stravovací služby,
  • 2. fáze – od 1. března 2017 – maloobchod a velkoobchod,
  • 3. fáze – od 1. března 2018 – ostatní činnosti vyjma těch ve 4. fázi, například svobodná povolání, doprava, zemědělství,
  • 4. fáze – od 1. června 2018 – vybraná řemesla a výrobní činnosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.